perjantai 19. heinäkuuta 2013

Hangon aurinkoon ja takaisin

14.7-15.7.2013 Vänö-Hanko
Auringon paisteessa pääsimme matkaan kohti  Hankoa. Lounaistuuli kuljetti meidät mukavaa vauhtia ohi karujen kallioisten saarien. Bengtskärin majakan ohitimme vierestä , mutta rantautua emme uskaltaneet aallokon takia.
Perillä Hangossa löysimme paikan satamasta upeiden veneiden rivistöstä ja sataman vilkas tohina yllätti Vänön rauhallisen poukaman jälkeen. Kaupunki oli kaunis ja vanhanajan rantaelämän tunnelman voi vieläkin aistia pitkillä hiekkarannoilla.

16.7.-18.7.2013 Hanko- Hiittinen
Navakassa länsituulessa yritimme etsiä luonnonsatamaa Hiittisten seudulta. Ennusteen mukaan tuuli kääntyisi yöllä vielä pohjoiseen ja rauhallisen ankkuri paikan haku osoittautui enemmän kuin hankalaksi, sillä joka niemessä ja notkelmassa oli tietysti mökki. Ensin yritimme ankkuroitua Träskön alapuolelle, mutta tuuli keikutti siinä jo alkuillasta niin pahasti, että jatkoimme matkaa vielä hämärän hyssyssä. Epätoivoisen haeskelun jälkeen köytimme Musen Klopparna-nimisen pikkusen , mutta korkean saaren pohjukkaan. Paikka osoittautui  niin mukavaksi, että  jäimme samaan puokamaan toiseksikin yöksi.

19.7.2013 Hiittinen-Parainen
Tuuli puhalsi kiukkuisesti luoteesta ja määränpääksi otimme edetä Björkön lahteen suojaan. Eipä tämä suunnitelma onnistunutkaan, koska matkalla Vänön nurkilla petti muumipaatin kiinnityskoukku ja paatti tipahti puoliksi irti taavetista aallokon rytkytyksessä. Samalla tipahti muumipaatin bensakanisteri ja sen takaisin metsästys ei onnistunut kovassa aallokossa. Vauriot korjailtiin läheisessä lahdenpoukamassa. Päätimme kuitenkin muuttaa suunnitelmaa ja käydä välillä kotosalla ostamassa uusi bensakanisteri ja  pyykkäämässäkin.