maanantai 29. elokuuta 2011

Vielä on kauniita päiviä.....

26.8.2011 Parainen-Stenskär
Matkaan lähdettiin klo 17.00. Mukana oli meidän lisäksi Jyrki, Pia ja teiniriiviöt( Eetu, Leevi, Siiri ja Venla). Ilma oli kostea ja lämmin. Päätimme mennä yöksi Stenskärin lahteen, koska sinne ehti sopivasti ennen pimeän tuloa. Musen kiinnitimme poijuun n.20.30.Innokkaimmat lähtivät kalastamaan, mutta hyttysarmeija pakotti kalastajat pian takaisin veneelle. Paistoimme lättyjä ja nautimme tähtitaivaasta ja lämpimästä elokuun illasta kannella. Teinit jaksoivat huomattavasti sitkeämmin valvoa ja pölpöttää sitloodassa.

27.8.2011 Stenskär-Korppoo (Verkan) MUINAISTULET
Aamulla yrittivät Siiri ja Leevi taas kalastaa, mutta ilmeisesti Muse ei ole mikään kalastusalus, koska saaliina oli vain yksi syöttikala.Matkaa jatkoimme navakassa kaakkoistuulessa ja häikäisevässä auringon paisteessa kohti Korppoota. Teinikomppania pistettiin hommiin ja matka meni joutuisasti. Ennen Verkania kapealla väylällä tuuli oli tosi puuskainen ja Muse välillä TODELLA vinossa. Verkanin laiturit olivat piukassa toinen toistaan suurempia moottoriveneitä. Päätimme pistää  Musen ankkuriin aitiopaikalle lähelle kokkoa. Kimi Räikkösen "pikkarainen" paatti jylisi lahdelle ja kuinkas ollakkaan sille löytyi paikka yhteysaluslaiturista. Kiikarit olivat kovassa käytössä, kun yritimme bongailla Kimiä. Valitettavasti matkaa oli vähän liikaa, jotta Seiskalle olisi voinut zoomata kuvia Kimin biletyksestä. Kummibaatilla menimme taivastelemaan megasuuria "jääkiekkoilijoiden" veneitä. Palasimme Muselle ihastelemaan muinaistulikokkoa, joka paloi komeasti ja kauan rannan ponttoonilla. Teinit tiputtelivat toisiaan vuorotellen mereen nuotion valossa. Mahtava ilotulitus alkoi 22.30 ja raketit olivat toinen toistaan upeampia noustessaan ylös tummalle taivaalle.

28.8.2011 Korppoo Verkan - Seili - Parainen TALL SHIP RACE
Aamulla kuului vierasvenelaiturista iloinen melske vielä 8.00 . Todelliset juhlijat jaksavat bilettää seuraavaan aamuun. Yhdeksän aikaan samainen venekunta oli kyllä jo ryytynyt. Kun nostimme ankkurin alkoi sataa saavista kaataen. Sadetta kesti tosin vain pienen hetken. Tuuli oli edelleen reipas, mutta nyt puhalsi lounaasta. Suuntasimme kohti Airistoa ja Seilia, jonne suuret purjelaivat olivat tulossa iltapäivällä. Räikkösen Black Pearl porhalsi ohi ja  sai aikaan suuremmat peräaallot kuin ruotsinlaivat. Teimme ruokaa Seilin edustalla ankkurissa lilluen ja teinit kiipeilivät kallioilla. Sitten näkyivätkin jo korkeat mastot kaukana ja aloimme siirtyä kohti väylää, josta purjelaivat olivat tulossa. Mahtavat laivat lipuivat uljaasti ohi ja tuntui kuin olisi siirrytty ajasssa jonnekkin eri vuosisadalle. Vahinko vaan, että tuuli oli suurille laivoille niin vastainen, etteivät ne pystyneet nostamaan purjeita. Klo 18.00 aloitimme paluumatkan Airistolta kohti Paraista purjeet reivattuina, koska tuuli oli edelleen navakka. Matkalla soi puhelin ja Paraisten poliisi siellä soitteli, että meidän toiseen autoon oli murtauduttu ja yritetty käynnistää onnistumatta siinä. Kotiin päästiin toisella autolla vasta joskus kymmenen maissa.

29.9.2011

Oi Airiston armaiset aallot keinuttavat vielä työpöydän ääressä. HOOO HIIIO HOI !